Anti-motiune

VIZIUNEA STRATEGICA

Afirmatia din deschiderea textului motiunii, referitoare la faptul ca toti ministrii apararii si toate guvernele au incercat, incepand cu anul 1990, sa creasca nivelul de trai al militarilor si sa ia masuri care sa nu afecteze negativ veniturile acestora, afirmatie generalizata si lipsita de nuante care eludeaza contextul politico-economic al diferitelor perioade anterioare de guvernare, vadeste, din capul locului, o intentie de manipulare. Se apeleaza la argumente cu iz sentimentalist („Toate guvernele din 1990 pana in prezent au incercat sa respecte valoarea muncii si sacrificiile pe care militarii le fac”) pentru a spori capacitatea de persuasiune si a masca lipsa de substanta a motiunii. Or, se uita cu desavarsire faptul ca, in tot acest rastimp de doua decenii, Armata Romaniei a trecut prin etape succesive de restructurare, impuse in principal de necesitatea atingerii standardelor NATO si ca intregul proces de reforma a inclus masuri care se repercuteaza deopotriva asupra inzestrarii Armatei cat si in situatiei socio-economice a angajatilor Ministerului Apararii Nationale.

Pe acelasi ton edulcorat vorbiti de o „performanta tristaa ministrului apararii nationale si afirmati ca „ministrul finantelor publice Pogea si mai ales ministrul apararii, Mihai Stanisoara, calca astazi in picioare demnitatea militarului roman”, facand apel la valori morale si la afectivitate. Ne vedem nevoiti sa demascam intentia dumneavoastra vadita de manipulare si va contrazicem aducand in relief o realitate, si anume faptul ca aceasta institutie, in care sustineti ca s-a instaurat haosul, a ramas aceeasi institutie de prestigiu care a fost si pana acum, una dintre cele mai operative si mai eficiente institutii ale statului, neexistand niciun risc care sa afecteze, cum spuneti dumneavostra demagogic (dezinformand si tragand un fals semnal de alarma) „capacitatea de indeplinire a misiunilor in format aliat’. Masurile adoptate de conducerea MApN nu inseamna nicidecum o degrevarea de sarcini unitatilor militare, indiferent de specificul activitatii acestora, si nici o afectare negativa a capacitatii de indeplinire a obligatiilor asumate, atat in plan intern cat si extern.

Masurile restrictive care au fost adoptate nu au ca scop reducerea veniturilor, ci doar amanarea temporara a termenului de plata a doua sporuri ale personalului din Armata, pana in momentul in care Ministerul Apararii Nationale va dispune de sumele necesare pentru plata acestora.

De asemenea, atragem atentia asupra unui alt aspect cu caracter dezinformator prezent in motiunea dumneavoastra, atunci cand invocati „atractivitatea carierei militare pe piata fortei de munca“. Or, dati-mi voie sa subliniez, printr-o comparatie elementara cu profesiile din alte sectoare de activitate ale economiei romanesti, ca aceasta cariera ofera angajatilor din MApN mult mai multe oportunitati de perfectionare si posibilitati de afirmare.

Motivele invocate ca reprezentand fundamentul acestei motiunii sunt rodul unei perceptii false si atitudini politice demagogice, care urmareste in paralel o eschiva din fata raspunderii pentru consecintele actului de guvernare din perioada anterioara guvernului Boc.

In cazul in care admitem faptul ca ne-am confruntat cu o „intamplare nefericita”, atunci aceasta nu poate fi decat rezultatul masurilor lipsite de spirit judicios si eficienta adoptate de guvernul anterior in domeniul apararii, atunci cand se vorbea de o economie prospera in societatea romaneasca si de o crestere economica la cel mai inalt nivel raportat fata de alte state ale Uniune Europeana. Realitatea arata insa ca aceasta ostentatie a economicului pe care ne-a aratat-o guvernul trecut a avut dret substrat exclusiv competitia politica, facandu-ne astazi sa resimtim si sa fim nevoiti sa contracaram un efect de domino. Tocmai din aceasta cauza a gestionarii deficitare a fondurilor de catre guvernul anterior si a indatorarii excesive si a statului intr-o perioada in care criza globala, chiar daca nu isi facuse simtite efectele in mod puternic in Romania, ar fi trebuit sa traga un semnal de alarma si sa indemne guvernul de la acea data la un management financiar rational (lucru care nu s-a intamplat), tocmai de aceea deci suntem astazi determinati sa adoptam masuri nepopulare, in slujba principiului elementar de solidaritate sociala. Ati invocat o lipsa de viziune politica privind gestionarea problemelor complexe din domeniul apararii, care ar avea repercusiuni asupra capacitatii Romaniei de indeplinire a obligatiilor asumate in calitate de membru al NATO si al UE. Or, lipsa de strategie pe care o invocati dumneavostra atrage atentia asupra aspect esential: asumati faptul ca guvernul Tariceanu a avut o strategie, si mai cu seama una eficienta. in acest caz, dati-mi voie sa reliefez faptul ca o strategie eficienta, mai cu seama pe timp de criza economica globala, trebuie sa aiba un orizont indelungat, care sa acopere intreaga perioada a crizei si care sa se ia in calcul contextul mai larg al economiei mondiale, iar noi, actualul guvern, ar fi trebuit sa o continuam. Dar strategia guvernului Tariceanu nu numai ca nu a fost eficienta, ci ea a lipsit cu desavarsire sau, in cel mai fericit caz, a fost una pe termen scurt, fundamentata pe oportunism si rating politic. Ne acuzati acum de o lipsa pe care a vadit-o mai curand guvernul Tariceanu, care, vorbind de dezvoltare sustenabila a economiei romanesti cu un procent de 9 %, a creat de fapt un dezechilibru financiar major, generand astfel o grava vulnerabilitate la adresa securitatii nationale pe timp de criza, vulnerabilitate pe care astazi trebuie sa o gestioneze guvernul Boc.

BUGET

In ceea ce priveste planificarea apararii, Ministerul Apararii Nationale lucreaza, in momentul de fata, pe baza Directivei de Planificare a Apararii 09/2009 – 2014, aprobata de ministrul apararii in anul 2008, in timp ce Directiva 10/ 2010 – 2015 se afla in stadiul de proiect, urmand a fi aprobata in luna decembrie 2009.

ROMaNIA si-a asumat fata de NATO angajamentul de a mentine nivelul cheltuielilor de aparare la un minimum de 2,38% din PIB. Or, abateri de la spiritul si litera acestui angajament au existat inca din anul 2005, la doar un an dupa accepotarea Romaniei ca membru cu drepturi depline in cadrul Aliantei, alocandu-se MApN un buget mult mai redus (in anul 2005-2,00% din PJB, in anul 2006 -1,85% din PIB, in anul 2007 -1,63% din PIB, in anul 2008 -1,50% din PIB, in anul 2009 -1,31% din PIB).

Dat fiind contextul de criza, mostenirea liberala pe care actualul guvern o gestioneaza este un exemplu elocvent al modului cum politicul poate introduce fracturi grave in economic.

Bugetul apararii este parte a bugetului de stat si orice presiune negativa asupra acestuia din urma se rasfrange implicit si asupra bugetului apararii, pentru ca nu putem analiza bugetul Ministerului Apararii Nationale in afara contextului economic in care ne aflam.

Planificarea apararii reprezinta un proces complex, care se desfasoara conform unor standarde NATO bine definite. Ministerul Apararii Nationale, in stransa legatura cu structurile de specialitate din cadrul Aliantei, parcurge etapele ciclului de planificare in vederea optimizarii bugetarii. Reprioritizarea obiectivelor in acord cu resursele disponibile si adoptarea unei reactii adecvate nu se realizeaza peste noapte si nici nu decurg perfect liniar din programarea multianuala realizata de fostul guvern.

Sistemul de planificare, programare, bugetare si evaluare in Armata Romaniei se bazeaza deopotriva pe elemente din care rezulta nivelul de ambitie al natiunii romane in domeniul apararii cat si pe nevoile concrete generate de o realitate imediata.

Parcurgerea unor etape deja planificate in Directiva de Planificare a Apararii nr. 9 / 2009 – 2014 si promovarea Directivei de Planificare a Apararii nr. 10 / 2010 – 2015 arata ca nu se intentioneaza bulversarea sistemului militar cu masuri viscerale ci scoaterea acestuia dintr-o stare de letargie in care a fost adus de actualii contestatari.

In plus, exemplul unor state din jurul nostru, membre ale NATO si ale UE, pe care altadata le prezentam ca exemple de buna practica in domeniu, si care au decalaje economice cu mult mai mici decat Romania daca ne raportam la cele mai puternice economii europene (Germania, Franta), este revelator pentru faptul ca si-au diminuat bugetele dedicate apararii, ca exponent al unei politici rationale pe timp de criza. Astfel:

Bulgaria: bugetul alocat apararii reprezinta 1,99% din PIB in 2009, fata de 2,60% din PIB in 2008;

Ungaria: bugetul alocat apararii reprezinta 1,10% din PIB in 2009, fata de 1,18% din PIB in 2008;

Cehia: bugetul alocat apararii reprezinta 1,37% din PIB in 2009, fata de 1,46% din PIB in 2008.

Ne asumam cu acest prilej faptul ca Ministerul Apararii Nationale va putea acoperi toate costurile de personal, pe tot parcursul anului 2009. Totodata, sunt in masura sa afirm cu certitudine ca ordinele militare sunt si vor fi tratate de catre militarii romani ca atare. Dat fiind ca angajatii din MApN sunt in primul rand oameni de constiinta, calitate fara de care nu li s-ar fi incredintat aceste atributii de mare raspundere, am credinta, fara nicio rezerva, pe baza performantelor, ca, la ora actuala si in conditiile economice cu care ne confruntam, MApN va ramane o institutie de elita Armatei Romaniei si a sistemului de securitate nationala. Am de asemena profunda convingere ca institutia poate sa-si indeplineasca misiunile la cel mai inalt nivel de profesionalism pentru securitatea nationala a Romaniei si pentru cooperarea cu aliatii.

INZESTRARE

Starea total necorespunzatoare a dotarii Armatei Romaniei nu este din cauza alocarilor bugetare ale actualului guvern. Investitiile in tehnica si echipamentele militare au fost insuficiente inca dinainte de 1989, aceasta tendinta fiind pastrata si in perioada anilor ’90. Odata cu intrarea Romaniei in NATO s-au stabilit cu adevarat prioritati in ceea ce priveste restructurarea si dotarea fortelor armate.

Orice natiune isi doreste o armata moderna, bine dotata, care sa fie in masura sa-i asigure linistea si siguranta. Totusi, dotarea cu cele mai performante echipamente si tehnologii militare presupune costuri ridicate, iar rolul nostru este sa facem cele mai bune alegeri pe termen mediu si lung, astfel incat sa nu impovaram societatea romaneasca cu datorii pe care nu le poate achita, dar in acelasi timp sa putem atinge un nivel de ambitie acceptat de statele aliate.

Ministerul Apararii Nationale are in vedere derularea unor proiecte majore de achizitii in domeniul sau de competenta. Exista sase programe de inzestrare declarate programe de importanta strategica, prin Hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a tarii. Acestea corespund intereselor vitale de securitate ale tarii si angajamentelor asumate de Romania in cadrul organizatiilor euro-atlantice. Cele sase programe majore de importanta strategica sunt: transportor blindat pentru trupe, autoturisme de teren blindate si neblindate, avion multirol, sistem de rachete sol-aer cu bataie mare, corveta multifunctionala, vanatorul de mine.

Cu siguranta aceste programe strategice vor fi duse la bun sfarsit, dar toate vor fi supuse unei evaluari multidimensionale realiste, in actualul context economic la nivel global, deoarece angajarea financiara, pe termen lung, a statului roman trebuie facuta cu prudenta.

In spiritul strategiei actualei guvernari, care urmareste intarirea sectoarelor economice autohtone pentru a minimaliza efectele crizei globale, Ministerul Apararii Nationale este interesat de revitalizarea industriei de aparare. Privitor la aeronava IAR-99 si producatorul acesteia, SC Avioane SA Craiova, se cauta solutii viabile pentru o continuare a colaborarii, insa problemele din industria de aparare sunt in mod cert rezultatul incapacitatii guvernelor anterioare de a revigora in mod real acest domeniu de varf al statului roman.

Dupa cum s-a mentionat anterior, avionul multirol face obiectul unui program de inzestrare de importanta strategica, care va fi derulat cu certitudine, dar ale carui costuri impun o prudenta maxima in luarea deciziilor.

In ceea ce priveste resursa de zbor a aeronavei MiG-21LanceR, au fost identificate solutii pentru prelungirea rezervei de resursa de zbor pe termen scurt. Daca in perioada 2005 – 2008 gradul de disponibilitate al acestui tip de tehnica militara a variat in intervalul 50% – 56%, in anul 2009, prin masurile active initiate la nivelul Statului Major al Fortelor Aeriene, gradul de disponibilitate este de 62%. Practic se optimizeaza utilizarea acestui tip de tehnica, chiar in conditiile existentei unor resurse financiare mai reduse.

Printre masurile luate la nivelul Statului Major al Fortelor Aeriene in vederea mentinerii numarului de piloti operationali si indeplinirii misiunilor de baza – Politie Aeriana si instruire in zbor – se pot enumera:

  • mentinerea la actualul nivel al disponibilitatii resursei de aviatie;
  • planificarea judicioasa a orelor de zbor;
  • negocieri cu SC AEROSTAR SA Bacau, pentru repararea/
  • prelungirea resursei de zbor a unui numar limitat de avioane, pentru
  • indeplinirea misiunilor dupa anul 2012.

Asocierea dintre cazul Ciorogarla si programul de inzestrare cu avionul multirol reprezinta o veritabila „teorie a conspiratiei” care rivalizeaza cu cea care sustine ca Gemenii newyorkezi au fost doborati din cauza unei conspiratii a Mossadului. Avem de a face doar cu o conexiune aberanta a unor amatori de senzational sau a unor indivizi cu interese obscure.

Referitor la inlocuirea sistemelor de aparare antiaeriana VOLHOV si S-60, ca si in cazul avionului multirol, exista un program de inzestrare de importanta strategica. in plus, proiectele de achizitionare a sistemelor de rachete se afla in diferite stadii de realizare, acestea urmand sa se materializeze in functie de resursele financiare avute la dispozitie.

Programul blamat al „corvetei multifunctionale” a fost generat si a avut sustinerea initiatorilor prezentei motiuni, lata pe scurt cateva aspecte relevante din istoricul acestui program. Programului de inzestrare strategic „Corveta multifunctionala” se desfasoara incepand cu anul 2005 la nivelul Departamentului pentru Armamente din cadrul Ministerului Apararii Nationale. Astfel, in perioada 2005 – 2008 s-a elaborat documentatia specifica, iar in anul 2007, CSAT a decis ca acest program este de importanta strategica pentru statul roman. Ulterior, in august 2008, acest program a obtinut avizul prealabil al Ministerului Economiei si Finantelor {cu un cost estimat la 1.340 milioane deeuro, din care 440 milioane de euro reprezentand costul suportului logistic integrat pentru 30 de ani de serviciu) si a fost inaintat spre avizare Guvernului Romaniei.

PERSONAL

Inca o data opozitia incearca sa dezinformeze opinia publica prin introducerea in textul motiunii a unor exemple privitoare la diverse forme de protest sau atitudini si comportamente nespecifice militarilor, culese din presa de scandal. Initiatorii motiunii nu fac decat sa se departeze de realitate prin prezentarea acestor povesti cusute cu ata alba de mana nepriceputa a unor jurnalisti care scriu la comanda.

In statele membre NATO si UE nu exista un standard privitor la ponderea personalului implicat in gestionare resursei umane, aceasta depinzand de traditiile militare si specificul national.

In cadrul Ministerului Apararii Nationale, managementul resurselor umane se realizeaza in conditii de performanta. in Directia Management Resurse Umane a M.Ap.N. si Directia Personal si Mobilizare din S.M.G. sunt in total 199 de functii, reprezentand 12,8% din necesarul de functii al structurilor centrale, respectiv 0,21% din totalul functiilor existente in Armata.

Este adevarat ca structurile responsabile de managementul carierei militare au o pondere ceva mai mare decat in trecut, dar aceasta se justifica prin dinamica sporita a cadrelor militare si prin gradul superior de profesionalizare.

Aceasta motiune este un amalgam de probleme de personal, stiri de senzatie, precum si afirmatii tendentioase la adresa unor secretari de stat din cadrul ministerului, fapt care ne face sa tragem concluzia ca initiatorii acesteia sunt interesati sa induca o perceptie gresita la nivelul opiniei publice si a Parlamentului Romaniei, in loc sa urmareasca interesele vitale ale acestei natiuni si sa sprijine sistemul militar in actualul context socio-economic.

O alta incercare de inducere in eroare este afirmatia ca reforma nu afecteaza structurile centrale. Numai in cursul anului 2009, numarul de functii din structurile centrale a fost redus de la 1943 de functii la 1555 de functii (au fost reduse 388 de functii, reprezentand 19,97 %), dovada unei atitudini realiste a actualei conduceri a M.Ap.N.

Putem afirma ca aceasta motiune este halucinanta, atat timp cat in textul acesteia sunt prezentate aberatii usor de sesizat si pentru generatiile care nu au facut armata. Cum poate crede cineva ca exista o baza legala pentru a angaja in Ministerul Apararii Nationale, cate 30 de ospatari pe salarii de 2000 lei in fiecare unitate militara? Aceasta ar fi posibil numai daca am transforma unitatile militare in unitati hoteliere.

Nu trebuie uitat ca:

  • militarilor nu li s-au „taiat” si nici anulat sporurile ci doar au fost amanate temporar de la plata;
  • la nivelul MApN exista o reala preocupare pentru soarta soldatilor gradati voluntari, in sensul acordarii acestora a unor drepturi/beneficii pentru perioada lucrata in armata, prin modificarea si completarea legii nr.384/2006, astfel: incadrarea in conditii de munca deosebite/speciale; reducerea varstei standard de pensionare; reglementarea si plata contributiilor de asigurari sociale in volum complet, potrivit Legii nr.19 / 2000;
  • conducerea MApN va sprijini formularea, in cadrul legii unice de salarizare din sistemul bugetar, a acelor idei, principii si masuri care sa permita obtinerea de catre toti militarii, a acelor venituri corecte, in acord cu importanta si specificul activitatii militare.

Lasă un răspuns